Komáromi Tagintézmény

Rólunk | Miben segítünk? | Elérhetőség | A szakszolgálat nyitvatartási ideje | Munkatársak | Álláshirdetés

Rólunk

Fő tevékenységünk a különböző pszichés vagy képességbeli problémákkal küzdő gyerekek terápiás, fejlesztő megsegítése, családjaik, pedagógusaik támogatása. Ennek érdekében diagnosztikus munkát végzünk, szükség szerint szakvéleményt készítünk, és sokoldalúan orientált pszichoterápiás, gyógypedagógiai, fejlesztőpedagógiai, logopédiai és gyógytestnevelő eljárásokkal állunk a hozzánk fordulók rendelkezésére.

Intézményünk a Komáromi Járásban lakó  és a terület köznevelési intézményeibe járó gyermekek, tanulók és családjaik, valamint pedagógiai intézményeinek ellátására fenntartott, ingyenesen igénybe vehető szakszolgálati intézmény. Ellátási területünk: Almásfüzitő, Komárom, Csém, Nagyigmánd, Bábolna, Bana, Mocsa, Ács.

Célunk, hogy minél magasabb szakmai színvonalon biztosítsuk a segítségünket kérő  szülők és gyermekek, valamint pedagógusaik ellátását. Mivel sokrétű működésünkkel keresztezési pontot képezünk az oktatás, a szociális gondoskodás és az egészségügy között, fontosnak tartjuk, hogy az iskolákkal, óvodákkal éppúgy hatékony kapcsolatokat építsünk ki, mint a gyermekjóléti központtal vagy a gyermek háziorvosi és védőnői hálózattal.

A beutalás módja: intézményünkbe a gyerekek spontán jelentkezés alapján, tehát elsősorban a család kérésére, továbbá az óvodák, iskolák javaslatára, valamint orvosi beutalóval kerülhetnek.

Kérjük, forduljanak hozzánk bizalommal, hogy szakembereink támogatásával gyermekük pszichés és képességbeli gondjai, valamint a felmerülő életvezetési nehézségek rendezésében segítségre találhassanak intézményünkben!

Miben segítünk?

A szakértői bizottsági tevékenység keretében az intézményünk
– a gyermek, tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálatát
végzi a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTMN) megállapítása vagy
kizárása céljából;
– sajátos nevelési igény (SNI) gyanúja esetén vizsgálati eredményét továbbítja a megyei
vagy az országos illetékességű szakértői bizottsághoz;
– az Oktatási Hivatal kirendelése alapján szakértőként vesz részt a tankötelezettség
megkezdésére vagy halasztására irányuló szülői kérelmek elbírálásában.
A szakértői vizsgálat lehetőséget biztosít a gyermek komplex pszichológiai és pedagógiai
vizsgálatára, a szülő konzultációra, hiszen a szülőkkel együttműködve, a beavatkozási pontok
mentén ad a gyermek fejlesztésére javaslatokat és segíti számára az intézmény kiválasztását.

A szakértői vizsgálaton résztvevő gyermekek/tanulók köre:
– 0-23 éves korúak, 3 – 16 éves kor közötti tankötelesek, 16 éves kortól köznevelésben
résztvevők
– 3 évnél fiatalabb gyermekek esetében a szülő közvetlenül fordulhat a járási szakértői
bizottsághoz

A vizsgálat kérelmezője, kezdeményezője:
– törvényes képviselő (pl. szülő)
– nagykorú tanuló, képzésben részt vevő személy
– nevelési-oktatási, illetve szakképző intézmény
(A vizsgálat kérelmezőjéhez, személyéhez különböző joghatások társulnak. Ha a
vizsgálatot a törvényes képviselő kéri, akkor a vizsgálati kérelmet a későbbiekben vissza
is vonhatja. Ha a vizsgálatot nevelési-oktatási intézmény vagy egyéb fórum
kezdeményezi, a kezdeményezést a törvényes képviselő nem vonhatja vissza.)
A vizsgálatra írásban, kérelem kitöltésével lehet jelentkezni. A nyomtatványt az
intézményvezető (intézmény pecsétjével ellátva), valamint a szülők írják alá. A szakértői
vizsgálat a szülő kérelmére, illetve, ha az eljárást nem a szülő kezdeményezi, a szülő
egyetértésével indítható meg. Ha a gyermek óvodai nevelésben, iskolai nevelésben,
oktatásban részesül, az óvoda/ iskolaköteles közreműködni a vizsgálat iránti kérelem
elkészítésében.
A szakértői vizsgálat időpontja és helyszíne
A szakértői vizsgálat időpontját a kérelem beadása után, az intézményvezető határozza meg,
és erről, valamint a szakértői vizsgálat helyéről a nevelési- oktatási intézményt, illetve a szülőt
értesíti.

Odafigyelő, szerető szülői gondoskodás ellenére is előfordulhat olykor, hogy a gyermek viselkedése, hangulat megváltozik, tünetek jelentkezhetnek. A szülő úgy érezheti, hogy a gyermekével kapcsolatos nehézségek meghaladják erejét, vagy épp eszköztelennek érzi magát a problémák kezeléséhez, gyermekének megsegítéséhez. Nehéz, de tiszteletreméltó lépés, ha ilyenkor a szülő felismeri, hogy külső segítségre van szüksége a változáshoz.

A gyermekpszichológia eszköztárával a gyermekek teret kapnak kimondhatatlan lelki terheik kimondására, szimbolikus kifejezésére, így a tünetek hátterében húzódó okok feltárására és oldására is. Ebben a folyamatban elengedhetetlen a szülők aktív részvétele, bevonása és együttműködése is, így intézményünk pszichológusai rendszeres szülő konzultációkkal is segítséget nyújtanak.

Intézményünkben a pszichológiai ellátásra való jelentkezés történhet a szülő kérésére, valamint óvodai, iskolai jelzésre, gyermek- és családvédelmi szolgálat javaslatára a szülő hozzájárulásával.

Az alábbi problémák esetén fordulhatnak hozzánk:

– gyermeknevelési nehézségek

– társas kapcsolati-, beilleszkedési nehézségek

– önértékelési problémák, önbizalomhiány

– teljesítménnyel kapcsolatos problémák

– szorongásos, hangulati problémák

– szülő-gyermek konfliktusok kezelése

– magatartási, indulatkezelési problémák

– kizárólag logopédiai okra vissza nem vezethető beszédhibák ( dadogás, a beszéd teljes elutasítása)

– szobatisztasági nehézségek

– veszteségek feldolgozása

– kamaszkori problémák, krízisek

-pszichoszomatikus tünetek (szervi okkal nem magyarázható, lelki eredetű testi tünetek)

– jelentős változás a gyermek viselkedésében

Logopédia

Mikor javasolt logopédushoz fordulni?

Ha a gyermek

  • gagyogása színtelen, rekedtes, monoton , érzelemmentes
  • 2 – 2 és fél éves korában szókincse még nem éri el az 50 szót, vagy nem használ 2-3 szavas mondatokat
  • beszédfejlődése megakadt, szókincse nem, vagy lassan bővül
  • beszédében szótöredékek, halandzsa szavak fordulnak elő
  • beszéde nyelvtanilag helytelen, ragokat rosszul, vagy egyáltalán nem használ
  • beszéde nehezen érthető, sok hangot helytelenül ejt (pl. pöszeség)
  • beszédértése bizonytalan, nem érti a meséket, nem szívesen hallgat mesét
  • hangszíne rekedt, fátyolos, suttogó
  • beszéde akadozó, ehhez akaratlan, vagy akaratlagos mozgások társulnak
  • levegővétele beszéd közben érezhetően helytelen, gyorsan beszél, hadar
  • lélegzése szájon át történik, nyeléskor nyelvét a fogsorához nyomja (gyakran fogszabályzó fogorvosi jelzésére történik)

Tagintézményünk a következő logopédiai szolgáltatásokkal áll a kliensek rendelkezésére:

  • tanácsadás
    • vizsgálat
    • szűrés
    • terápia

A 3 évesek kötelező logopédiai szűrése a KOFA szülői kérdőívvel történik, 5 éves korban pedig a „Szól-e ?” vizsgálóeljárással győződünk meg a gyermekek beszédállapotáról. Az állapotfelmérés után szakembereink tesznek javaslatot a terápia módjára. ( heti rendszeres terápia , tanácsadás, konzultáció, otthoni home training, stb).

Ha szükséges, akkor további orvosi, pedagógiai, pszichológiai vizsgálatokra küldjük a gyermekeket.

A lenőtt nyelvfék és tünetei

Az ujjszopás következményei

Ami miatt leggyakrabban elmarad a beszéd

A szenzorosan érzékeny gyermekekről

A megkésett beszédfejlődésről

„A gyógytestnevelés olyan oktatási-nevelési folyamat, amely a betegségek megelőzésében és gyógyításában fejti ki hatását.” (Punyi)

A cél, hogy az elváltozások miatt kiszűrt tanulók minél hamarabb visszatérhessenek a testnevelés órához.

Ez idő alatt a panaszaik csökkenjenek/megszűnjenek; fejlődjenek a testi képességeik, a mozgáskoordinációjuk és a mozgásműveltségük. Hozzájárul ahhoz, hogy kialakuljon az élethosszig tartó aktív testmozgás iránti igény.

Mi a különbség a gyógytestnevelés és a gyógytorna között?

A rendszeres testmozgás jót tesz az egészségnek és az asztmás tünetek kézben tartásának

Gericferdülés kezelése

A nevelési tanácsadás feladatai:

  • Problémafeltáró beszélgetés lebonyolítása a szülővel.
  • A gyermek, a tanuló adaptív viselkedésének, szociális érettségének felmérése. Ennek
    eredményeképpen tanácsadásban részesítés vagy a szakszolgálati ellátásba vétel
    szükségességének meghatározása.
    -Segítség nyújtása a gyermek családi-, és óvodai neveléséhez, a tanuló iskolai neveléséhez
    és oktatásához, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége,
    fejlődésének üteme indokolja.
  • Pszichés állapot feltárását célzó vizsgálat végzése és szakértői vélemény készítése.
     – Prevenciós tevékenység keretében együttműködik a védőnői és gyermekorvosi hálózattal.
     -Az óvodai nevelésben részesülő, negyedik életévüket betöltött gyermekek körében a
    tanulási és beilleszkedési nehézségek megelőzése céljából – a szülő előzetes hozzájárulásával
  • szűrést végezhet.
  • Pedagógiai, pszichológiai támogatást, fejlesztést, terápiás gondozást nyújt a gyermeknek,
    a tanulónak, támogatja a család nevelő, a pedagógus nevelő és oktató munkáját, szükség
    esetén segíti a nevelési-oktatási, illetve szakképző intézmények és a család kapcsolattartását.
  • A komplex pszichológiai és gyógypedagógiai ellátás keretében folyamatdiagnosztikai célú
    pszichológiai, gyógypedagógiai-pedagógiai vizsgálatot, valamint gondozást végez. Terápiás
    ellátást, korrektív megsegítést nyújt a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján a
    nevelési tanácsadás keretében fejlesztésben részesülő gyermekek, tanulók számára. A
    gyermek, a tanuló fejlesztése során az állapotára irányuló változásokat a folyamatdiagnosztika
    során értékeli. Pszichológiai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanácsadást biztosít, és
    konzultációs lehetőséget nyújt a gyermekek, a tanulók szülei, pedagógusai részére.
    15/2013. (II.26.) EMMI rendelet alapján

Feladataink körébe tartozik még nevelési tanácsadás keretén belül óvodai fejlesztő foglalkozások tartása BTMN-es gyermekek részére kiscsoportos formában. Az óvodai fejlesztések kiscsoportos formában történnek (3-4 fő/csoport). A foglalkozásokra a BTMN diagnózissal rendelkező gyermekek mellett, a SZÓL-E? eljárással szűrt nagycsoportos gyermekek közül azok kerülnek be, akiknél elmaradást tapasztalunk a nyelvi produkció, a beszédértés, az olvasás-írás előkészültség területén. A gyógypedagógusok által összeállított feladatok és feladatlapok a gyermekek egyéni képességeihez igazodva, a kijelölt fejlesztési területeket szem előtt tartva, differenciáltan készülnek el. A gyermekek szűrését a logopédus kollégák végzik. A már fentebb említett vizsgálati eljárás segítségével határozzák meg azt is, hogy a felmért gyermekek közül kiket kell logopédiai terápiában részesíteniük. Ezek a foglalkozások utazópedagógusi keretek között zajlanak, a gyermekek ellátása az
óvodában történik.

„…van úgy, hogy valaki nagyon törődik a másikkal. Azt hiszem, ezt hívják szeretetnek.

(Alan Alexander Milne – Micimackó)

A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet értelmében feladataink a következők:

A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás feladata a komplex koragyermekkori prevenció, tanácsadás és fejlesztés, az ellátásra való jogosultság megállapításának időpontjától kezdődően a gyermek fejlődésének elősegítése, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatása érdekében. A korai fejlesztés és gondozás tevékenységei a komplex gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai tanácsadás, a kognitív, a szociális, a kommunikációs és a nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.

A korai fejlesztés és gondozás megkezdésére a szakértői bizottság tesz javaslatot.

A szakértői bizottság a három évnél fiatalabb gyermek esetében szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül, a neonatológia, csecsemő és gyermek fül-orr-gégegyógyászat, audiológia, szemész, ortopédia és traumatológia, gyermek- és ifjúságpszichiátria, fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás, orvosi rehabilitáció csecsemő- és gyermekgyógyászat szakterületen, illetve gyermek-neurológia szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján is elkészítheti.

 Ha a gyermek harmadik életévét betöltötte, akkor vehet részt korai fejlesztésben és gondozásban, ha a szakértői bizottság szakértő véleménye alapján nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.

A korai fejlesztés és gondozás egyéni foglalkozás, vagy legfeljebb hat gyermekből álló csoportfoglalkozás keretében valósítható meg.

Az alábbi szakmai szervezetek, egyesületek, alapítványok oldalain további  hasznos információk olvashatók:

Példák tárgyi eszközeinkből, egyik fejlesztő szobánkban:

Elérhetőségünk:

Címünk:

2900 Komárom, Klapka Gy. u. 10-12.

Térképen

Telefonszám:

+36 34 341 031

+36 34 340 767

E-mail:

szakszolgalatkomarom@gmail.com

A szakszolgálat nyitvatartási ideje:

Hétfő – Csütörtök: 8 – 16 óra
Péntek:8 – 14 óra

Munkatársak:                                                                    

Álláshirdetés

Keresünk:

  • gyógypedagógust
  • logopédust
  • gyógytesnevelőt

Jelentkezés önéletrajzzal: szakszolgalatkomarom@gmail.com