Esztergomi Tagintézmény – Esztergomi Járás

Ballagásra

Féltve őrzött álmunk mindig visz tovább,
Megtart, mint egy háló, ringat, hogyha fáj.
Néha majd az úton zsákutcába érsz,
De közben annyi újat átélsz és remélsz

Hooligans

    Rólunk…

    A Komárom-Esztergom Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat egy intézményként látja el a vármegye pedagógiai szakszolgálati feladatait, mely a Tatabányai Tankerületi Központ köznevelési intézményként működő, önálló jogi személyiségű szervezeti egysége 2013. szeptember 1. óta. A központ a vármegyeszékhelyen, Tatabányán van, a Székhelyintézményben (2800 Tatabánya, Fő tér 4.).
    Az Esztergomi Tagintézmény Esztergom központjában, a Bottyán János utca 8. szám alatt található, amely a „szomszédos” TSZC Bottyán Szakgimnázium épületrésze 2014 óta. Az épület könnyen megközelíthető, a főtértől alig néhány lépésnyire található.
    Az Esztergomi Tagintézmény további kettő – Dorogon és Nyergesújfalun – telephellyel rendelkezik.
    A Dorogi Telephely a Mátyás király u. 3. szám alatti épület egy csendes, de mégis központi, a vidékről beutazók számára is könnyen megközelíthető utcában található. A Nyergesújfalui Telephely pedig az Irinyi János u. 1. szám alatt található a barátságos épület várja az érdeklődőket.

    Esztergom 2500 Esztergom Bottyán János utca 8.:

    Esztergom
    Esztergom 2500 Esztergom Bottyán János utca 8.

    Dorog 2510 Dorog Mátyás király u. 3.:

    Dorog
    Dorog 2510 Dorog Mátyás király u. 3.

    Nyergesújfalu 2536 Nyergesújfalu Irinyi János u. 1.:

    Nyergesújfalu
    Nyergesújfalu 2536 Nyergesújfalu Irinyi János u. 1.

    Esztergomi Tagintézmény által ellátott települések:

    Dömös, Tát, Mogyorósbánya, Pilismarót, Esztergom

    Dorog feladatellátási helyhez tartozó települések:

    Dorog, Piliscsév, Kesztölc, Leányvár, Csolnok, Dág, Úny, Sárisáp, Annavölgy, Tokod, Tokodaltáró, Máriahalom, Bajna, Nagysáp

    Nyergesújfalu telephelyhez tartozó települések:

    Nyergesújfalu, Süttő, Lábatlan, Bajót

    Munkatársak

    Vachjáné Horváth Éva
    Tagintézmény Igazgató-helyettes
    Dorogi Telephely
    gyógypedagógus
    Pivók Krisztina
    Tagintézmény igazgató
    Veidingerné Gál Loretta
    Tagintézmény Igazgató-helyettes
    Nyergesújfalúi telephely
    gyógypedagógus

    Nevelési tanácsadás és szakértői bizottsági tevékenység: 

    Botos Eszter – pszichológus

    Iván Rozália – pszichológus

    Kondár Kitti – pszichológus

    Maczó Hanga Virág – pszichológus

    Nagy Bianka Brigitta – pszichológus

    Szax Dóra – pszichológus

    Vargáné Móré Melinda – pszichológus

    Bujdosné Varga Veronika – gyógypedagógus

    Gyüre-Juhász Anita – gyógypedagógus

    Klinger Erika – gyógypedagógus

    Pallagi Katalin – gyógypedagógus

    Varga Piroska Krisztina – gyógypedagógus

    Vachajáné Horváth Éva – gyógypedagógus

     

    Logopédiai ellátás:

    Kovácsné Hertlik Éva – logopédus

    Lévai Éva – logopédus

    Ligetiné Vass Éva – logopédus

    Nebehaj Zita – logopédus

    Urbanics Anna – gyógypedagógus logopédus

    Vilmos Éva – logopédus

     

    Gyógytestnevelés:

    Fazekas Béla – gyógytestnevelő tanár

    Hajdú Szilveszter – gyógytestnevelő tanár

    Jurák Norbert – gyógytestnevelő tanár

    Jurkovics Márta – gyógytestnevelő tanár

    Olaszy Judit Mariann – gyógytestnevelő tanár

    Taraba Noémi – gyógytestnevelő tanár

     

    Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, Konduktív pedagógiai ellátás:

    Rácz Katalin – konduktor

    Szakszolgálati titkár: Pócza Lászlóné, Eszter

    Technikai dolgozó: Lengyel Katalin

    Kusnyár Katalin szakszolgálati titkár

    Elérhetőség: 06-33-314-009

    Antal Zsófia – gyógypedagógus

    Barcsik-Madocsai Lelle – pszichológus

    Bende Márta – logopédus

    Borcsa Réka – logopédus

    Dr. Szalay Beáta – pszichológus

    Hári Éva – konduktor, fejlesztő pedagógus

    Heves-Mildner Dóra – gyógytestnevelő tanár

    Hirczy Bernadett – logopédus, gyógypedagógus

    Jánoshegyi Janka – konduktor

    Kaszner Orsolya – gyógypedagógus, TSMT terapeuta

    Licskó Nikolett – logopédus

    Mátray Adrienn – gyógypedagógus

    Milbich Annamária – pszichológus

    Milbich Mihályné – gyógypedagógus

    Sinkó Zsófia Mária – gyógypedagógus

    Süli Zsuzsanna – gyógypedagógus

    Szalma Zsolt – pszichológus

    Szilváné Milánkovics Gabriella – gyógytestnevelő tanár

    Szűcs Renáta – gyógypedagógus

    Tóth Anna – klinikai szakpszichológus

    Megbízási szerződéssel rendelkező kollégák:

    Dr. Mátai Katalin – gyermekorvos

    Rendek Erika – logopédus

    Tőzsérné Ócsai Eszter – logopédus

    Antal Attila – gyógytestnevelő tanár

    Deák Ferenc – gyógytestnevelő tanár

    Farkas István – gyógytestnevelő tanár

    Hartmann János – gyógytestnevelő tanár

    Nevelési tanácsadás és Szakértői bizottsági tevékenység

    Honosi Ottilia – gyógypedagógus

    Jacsa Zsuzsanna – gyógypedagógus 

    Kapócs-Romanek Ligia – gyógypedagógus

    Magyarné Merkl Nóra – pszichológus

    Masler Melinda – gyógypedagógus

    Szabóné Molnár Etelka – gyógypedagógus

    Kacser Adrienn – pszichológus

    dr. Szalay Beáta – pszichológus

    Logopédiai ellátás

    Eckl-Farkas Nikolett – logopédus

    Gerencsér Gitta – logopédus

    Horváth Hajnalka – logopédus

    Szabó-Csuka Henrietta – logopédus

    Gyógytestnevelés

    Cserny Erika – gyógytestnevelő tanár

    Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás

    Masler Melinda – gyógypedagógus

    Szakszolgálati titkár:

    Réső Blanka Katalin

    Miben segíthetünk?

    A Komárom-Esztergom Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Esztergomi Tagintézmény tevékenységi területei:

    A dorogi feladatellátási hely által nyújtott szolgáltatások:

    Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás

    A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás feladata a komplex koragyermekkori prevenció, tanácsadás és fejlesztés, a gyermek fejlődésének elősegítése, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatása érdekében.

    A korai fejlesztés és gondozás tevékenységei a komplex gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai tanácsadás, a kognitív, a szociális, a kommunikációs és a nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás. 0-6 éves korig vehető igénybe. Ha a gyermek harmadik életévét betöltötte, csak akkor vehet részt korai fejlesztésben és gondozásban, ha a szakértői bizottság szakértő véleménye alapján nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.

    Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

    A jelentkezés a jelentkezési lap kitöltésével történik.

    A jelentkezési lap szakszolgálatunkhoz és az esztergomi székhelyintézményhez (KEM Pedagógiai Szakszolgálat Esztergomi Tagintézménye, 2500 Esztergom, Bottyán János u. 8., tel.: 33/314-009, email: nevtan.egom@gmail.com) is benyújtható.

    Gyógytestnevelés

    A gyógytestnevelés órákon a szakképzett gyógytestnevelő tanár azokat a tanulókat látja el, akik egészségi állapotukban bekövetkezett változás miatt nem képesek a testnevelés órák követelményeinek teljes mértékben eleget tenni, ezért speciális, egészségügyi célú foglalkozásra van szükségük.

    Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

    A tanulók felvétele az iskolaorvos vagy a szakorvos vizsgálata és javaslata alapján történik.

    Logopédiai ellátás

    A logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.

    A logopédiai ellátás keretében valamennyi harmadik, illetve ötödik életévét betöltött gyermekkel, jogszabályi előírás értelmében, beszéd- és nyelvi fejlettség szűrést végeznek a logopédus kollégák. A háromévesek szűrése a nyelvi fejlettségre, az ötéveskori szűrés a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul.

    A logopédiai vizsgálatot követően, – amennyiben a szűrés indokolja – logopédiai vélemény alapján történik a logopédiai ellátás megszervezése.

    Az óvodások esetében az ellátásban való részvétel és együttműködés a szülő és gyermek számára jogszabályi kötelezettség.

    Az iskolás tanulók logopédiai ellátása, szülői jelentkezés alapján, önkéntes alapon történik.

    Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

    A jelentkezés módja a gyermek életkorától függ:

    • óvodába még nem járó gyermek: telefonos jelentkezés után logopédus kollégánk felveszi a szülővel a kapcsolatot
    • óvodás: a hároméves és ötéves szűrés után, annak eredményétől függően kerülnek ellátásba a gyerekek
    • tanulók: szülői jelentkezés a jelentkezési lap kitöltésével

    Nevelési tanácsadás

    A nevelési tanácsadás keretében a pszichológus és a gyógypedagógus kollégák pedagógiai, pszichológia támogatást, fejlesztést, terápiás gondozást nyújtanak a gyermeknek, tanulónak.

    Támogatják a család nevelő és a gyermek, tanuló intézményének nevelő – oktató munkáját, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme azt indokolja.

    Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

    • pszichológiai gondozás: személyesen, telefonon vagy jelentkezési lapon történik a jelentkezés
    • fejlesztő pedagógiai ellátás:
      • ha intézményünk által kiadott szakértői véleményben szerepel az ellátási javaslat, minden tanév szeptemberének elején várjuk a szülők jelentkezését időpontegyeztetés céljából;
      • a tanév során jelentkező igényeket a kollégák már meglévő órarendjét figyelembe véve tudjuk a fennmaradt helyeken teljesíteni;
      • ha más intézmény készítette a szakértői véleményt, annak bemutatása után tudjuk biztosítani az ellátást a kollégák már meglévő órarendjét figyelembe véve

    Szakértői bizottsági tevékenység

    A szakértői bizottsági tevékenység keretében az intézmény szakértői bizottsága

    • a gyermek, tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálatát végzi a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTMN) megállapítása vagy kizárása céljából;
    • sajátos nevelési igény (SNI) gyanúja esetén vizsgálati eredményét továbbítja a megyei vagy az országos illetékességű szakértői bizottsághoz;
    • az Oktatási Hivatal kirendelése alapján szakértőként vesz részt a tankötelezettség megkezdésére vagy halasztására irányuló szülői kérelmek elbírálásában.

    Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

    • “szakértői vélemény iránti kérelem” című formanyomtatványon kérhetik a vizsgálatot;
    • amennyiben a szülő kezdeményezi a vizsgálatot, a gyermek intézménye köteles közreműködni a kérelem kitöltésében (15/2013 EMMI rendelet 13.§ (1) bekezdés alapján);
    • Kérjük, a kérelmet hiánytalanul töltsék ki. Fontos a törvényes képviselő, a kitöltésben közreműködő pedagógus, valamint az igazgató aláírása is. A halmozottan hátrányos helyzetre vonatkozó nyilatkozatot csak abban az esetben írja alá a szülő, ha gyermeke halmozottan hátrányos helyzetű. Ebben az esetben arról is nyilatkoznia kell, hogy kér-e esélyegyenlőségi szakértőt. A nemzetiségről szóló nyilatkozat kitöltése önkéntes.
    • A szakértői vélemény iránti kérelem kitöltése a felülvizsgálatkor is kötelező.
    • A megyei székhelyintézmény szakértői bizottságához sajátos nevelési igény megállapítása céljából az intézmények közvetlenül nem küldhetnek gyermeket. Első ízben mindig szakszolgálatunk vizsgálja a gyermeket, és ha indokolt, mi küldjük a gyermeket a megyei székhelyintézmény szakértői bizottságához vagy az országos illetékességű szakértői bizottsághoz.

    Vannak helyzetek, amikor a szülő úgy érzi, hogy gyermekével kapcsolatos nehézségek meghaladják erejét, vagy nincs megfelelő eszköze a problémák kezeléséhez. Ilyenkor érdemes pszichológus, gyógypedagógus vagy fejlesztő pedagógus segítségét kérni.

    Mikor ajánlott igénybe venni a tanácsadást?

    Ha gyermekének

    • testi-, lelki egészsége
    • érzelmi állapota
    • teljesítménye
    • terhelhetősége
    • érdeklődése
    • magatartása
    • viselkedése jelentős változást mutat.

    A szakemberek különböző típusú foglalkozásokon segítenek ezeknek a gyerekeknek.

    Hogyan vehető igénybe a tanácsadás?

    Nevelési tanácsadást a szülő bármikor kérhet, ha a fenti problémák valamelyikével találkozik. De a tanácsadás elkezdődhet a 16. évet betöltő serdülő kérésére, illetve a pedagógus, a gyermek-, ifjúság- és családvédelmi, az egészségügyi szolgáltatásban dolgozó szakemberek javaslatára is, a szülő hozzájárulásával.

    Ajánlott szakmai anyagok szülőknek, pedagógusoknak

    Mindannyian – szülők és a gyermekkel foglalkozó pedagógusok, segítő szakemberek – a legjobbat szeretnénk megadni gyermekeinknek, de bizonyos esetekben a segítségnyújtás formáját nem egyszerű megtalálni. Előfordul, hogy tanácstalanok vagyunk abban, hogy mi lenne a leghatékonyabb segítség a gyermek és a családja számára.

    A szakértői vizsgálat lehetőséget biztosít a gyermek komplex pszichológiai és pedagógiai, orvosi vizsgálatára, a szülő konzultációra, hiszen a szülőkkel együttműködve, a beavatkozási pontok mentén ad a gyermek fejlesztésére javaslatokat és segíti számára az intézmény kiválasztását.

    A szakértői vizsgálat célja:

    • az enyhébb problémák feltárása, vagyis a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTM) megállapítása vagy kizárása és az ehhez kapcsolódó vizsgálatok elvégzése;
    • a komolyabb problémák esetében, a sajátos nevelési igény megállapítása vagy kizárása, és az ehhez kapcsolódó vizsgálatok elvégzése, illetve további vizsgálatok kezdeményezése, valamint a kisgyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének (iskolaérettség) megállapítása is ennek keretében történik.

    A gyermek szakértői vizsgálata javasolt, ha…

    • a mozgás-, beszédfejlődésében elakadások, eltérések mutatkoznak kortársaihoz képest
    • a gyermek nehezen illeszkedik be kortárscsoportjába magatartás problémái miatt,
    • a korábban jól teljesítő gyermek viselkedése megváltozik – tanulási, iskolai teljesítménye romlik, viselkedése megváltozik,
    • az értelmi fejlődésében, a magatartásában a tanulása során általános nehézségek tapasztalhatóak,
    • bizonyos tantárgyakkal kapcsolatban folyamatos kudarcélmények érik (pl.: számolás, írás, olvasás),
    • bizonytalan a környezete abban, hogy a gyermek fejlettsége eléri-e az iskolába lépéshez szükséges szintet,
    • a gyermek bizonyos képességek terén korcsoportjához képest alulteljesít (mozgás, hallás, látás, beszéd stb. területén),
    • vagy ha korábbi szakértői vélemények felülvizsgálata esedékes.

    A szakértői vizsgálat folyamata

    Illetékességű kerületi tagintézménynél történik.

    A vizsgálatra írásban, kérelem kitöltésével lehet jelentkezni. A nyomtatványt az intézményvezető (intézmény pecsétjével ellátva), valamint a szülők írják alá.

    A szakértői vizsgálat a szülő kérelmére, illetve, ha az eljárást nem a szülő kezdeményezi, a szülő egyetértésével indítható meg.

    Ha a gyermek óvodai nevelésben, iskolai nevelésben, oktatásban részesül, az óvoda/ iskolaköteles közreműködni a vizsgálat iránti kérelem elkészítésében.

    Vizsgálaton résztvevő gyermekek/tanulók köre:

    • 0-23 éves korúak, 3 – 16 éves kor közötti tankötelesek, 16 éves kortól köznevelésben résztvevők
    • 3 évnél fiatalabb gyermekek esetében a szülő közvetlenül fordulhat a fővárosi/megyei szakértői bizottsághoz
    • az országos illetékességű szakértői bizottságokhoz bármely életkorban lévő gyermek szülei közvetlenül fordulhatnak.

    Szakértői vizsgálat időpontja

    A szakértői vizsgálat időpontja a kérelem beadása után, a bizottság határozza meg, és erről, valamint a szakértői vizsgálat helyéről a szülőt értesíti.

    A szakértői vizsgálat menete

    A szakértői vizsgálat állapotfeltárása

    • Megelőzi a szülővel vagy a gyermek gondviselőjével történő beszélgetés (az „anamnézis felvétele”) és a hozott dokumentumok (orvosi papírok, pedagógiai vélemények stb.) áttekintése, mivel a vizsgáló szakemberek szeretnék megismerni a szülő álláspontját arról, hogyan látja gyermekét, miben kérne segítséget. Arra is szolgál továbbá, hogy közösen felelevenítsék a gyermek fejlődésének főbb állomásait.
    • A pszichológiai vizsgálaton teljes képességvizsgálatra (IQ), szükség esetén a személyiség feltérképezésére kerül sor.
    • A pedagógiai vizsgálaton az iskolásoknál felmérik a gyermek olvasási, írási, helyesírási és matematikai képességeit. Erre a vizsgálatra jó, ha – a probléma jellegétől függően – a matematika, magyar nyelv, környezet füzetet, valamint a gyermeke ellenőrző, vagy tájékoztató füzetét is magával hozza a szülő.
    • A vizsgálat lezárásaként konzultációra kerül sor, melyen megismeri a szülő a vizsgálati eredményeket, megállapításokat, a diagnózist, a fejlesztési javaslatokat, a szakvélemény várható tartalmát, valamint amennyiben szükséges, javaslatot a további kiegészítő vizsgálatok elvégzésére.

    A vizsgálat kimenetelének lehetőségei, amennyiben eltérés tapasztalható a gyermek fejlődésében, viselkedésében

    • Beilleszkedési, tanulási magatartási nehézséggel (BTMN) küzdő gyermek, tanuló különleges bánásmódot igényel, mert az életkorához viszonyítottan alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, viselkedési problémákkal küzd, közösségbe való beilleszkedése tovább személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat. Így fejlesztő foglalkoztatásra van igénye, melynek óraszámát a vizsgálatot követően a bizottság határozza meg.
    • Amennyiben felmerül a gyermeknél a sajátos nevelési igény (SNI), a kerületi illetékességű szakértői bizottságok a gyermek további vizsgálatát kérik, és a vizsgálatok dokumentációját továbbküldik a lakóhely szerint illetékes – székhelyintézmény Szakértői Bizottság, illetve az országos hatáskörű Látásvizsgáló, Hallásvizsgáló, Mozgásvizsgáló, Beszédvizsgáló Szakértői Bizottság felé.

    A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló szintén különleges bánásmódot igényel a mozgásszervi, érzékszervi, értelmi, beszéd problémái/fogyatékossága, halmozottan fogyatékossága, autizmusspektrum-zavara, súlyos tanulási, figyelmi, vagy magatartásszabályozási zavara miatt. Az ellátás olyan – együtt és külön nevelő – intézményekben történhet, ahol a tárgyi és a személyi feltételek ezt lehetővé teszik. A fejlesztésre, a szükséges óraszámot a köznevelési törvény szabja meg.

    Felülvizsgálat

    Ha egy gyermek, tanuló beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzd, vagy sajátos nevelési igényű, a szakértői bizottság egy, két vagy három évente, 16 éves koráig felülvizsgálja. Így szakértői véleménye érvényessége is – ezzel összefüggésben – meghatározott, melyet a szakértői vélemény tartalmaz. Ám rendkívüli felülvizsgálat ezen idő intervallumon belül is, indokkal kezdeményezhető.

    A segítő szakembereink, a gyermekek sorsát és fejlődését szem előtt tartva, nyitottak bármely, a gyermeket érintő probléma megoldására. Tanácsadásra készséggel vállalkozunk. Törekszünk mind a család, mind a pedagógusok, a családgondozó, gyermek

    Korai fejlesztésre azoknak a gyerekeknek van szükségük, akiknek fejlődése eltér a vele azonos korúakétól. A szakemberek a hátrányok leküzdésére egy tervszerűen felépített fejlesztő programot állítanak össze, amely magában foglalja a családnak nyújtandó segítséget is. A programban szerepel gyógypedagógia fejlesztés, tanácsadás és terápiás szolgáltatás is. Ezek összeállításakor minden esetben figyelembe veszik a gyerek állapotát és a család körülményeit.

    Mikor van szükség korai fejlesztésre?

    Korai fejlesztésre akkor van szükség, ha a gyerek egy vagy több fejlődési területen elmarad az életkorának megfelelő szinttől: ez lehet a mozgásfejlődés, az értelmi fejlődés, a hallás- és látásfejlődés, a beszéd és nyelvi fejlődés, a szociális-, érzelmi fejlődés vagy a viselkedés.

    Ha az alábbi problémák közül bármelyik igaz gyermekére, forduljon a Fővárosi Pedagógia Szakszolgálat kerületi tagintézményhez:

    • értelmi fejlődési elmaradás
    • mozgás-, hallás- vagy látásprobléma
    • megkésett beszédfejlődés
    • viselkedészavar, szociális készségek eltérései, kapcsolati problémák
    • étkezéssel, alvással és szobatisztasággal kapcsolatos gondok

    A fejlesztés célja

    A korai fejlesztéssel csökkenteni lehet a lemaradást, a nap mint nap felmerülő nehézségek megoldhatóbbá válnak. A gyerekek segítséget kapnak ahhoz is, hogy könnyebben be tudjanak illeszkedni a családba, a közösségekbe. A fejlesztés során a cél, hogy azok a képességek fejlődjenek, amelyeknél az elmaradás jelentkezik. Ebben a fejlesztési formában 5 éves koráig vehet részt a gyermek.

    korai intervenció, vagyis beavatkozás annyival több, mint a gyermek fejlesztése, hogy része a család, a szűkebb és a tágabb környezet támogatása is. Egyfajta komplex tanácsadás, amelyben nagyon sok szakember vesz részt: gyermekorvos, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, pszichológus, integrációs szakember. Ők munkájuk során maximálisan szem előtt tartják a gyerek állapotát és a család igényeit, körülményeit.

    Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?

    • a lakóhely szerinti kerületi pedagógiai szakszolgálaton keresztül
    • bölcsődei kisgyermek nevelőjének jelezve a problémát
    • védőnőn, gyermekorvoson keresztül
    • közvetlenül megkeresve az országos hatáskörű szakértői bizottságot (Látásvizsgáló, Hallásvizsgáló, Mozgásvizsgáló, Beszédvizsgáló Tagintézmények)

    Ha a gyermek 18 hónaposnál fiatalabb és gyermek-neurológus javasolja, akkor a szakértői bizottság minden további vizsgálat nélkül azonnal javasolhatja a korai fejlesztést. Ehhez nem kell mást tenni, mint eljuttatni a szakorvosi javaslatot a szakértői bizottsághoz, és kérni a gyermek korai fejlesztését.

    A 18 hónapnál idősebb gyermeknél a fejlesztés igénybevételéhez szakértői vizsgálat szükséges, illetve olyan szakértői vélemény, ami javasolja azt.

    Fontos, hogy a probléma észlelésekor minél hamarabb kezdeményezze a szülő a vizsgálatot, mert minél hamarabb kezdődik el a terápia, annál eredményesebb lehet a fejlesztés.

    A vizsgálat menete

    A komplex vizsgálat célja, hogy a szakemberek minél jobban megismerjék a gyermek addigi élettörténetét, a problémák mibenlétét, hiszen csak pontos információk alapján tudják megállapítani, milyen fejlesztésre van szükség. A felmérést végző csapat tagjai megfigyelik a gyereket játék közben, mozgását, reakcióit, kapcsolatait, érzékszervi működését. Speciális vizsgálatokkal, tesztekkel kiderítik, hogy fennáll-e a fejlődési elmaradás.

    A vizsgálatokon minden esetben ott van a szülő is. A szakemberek az eredmények ismeretében a szülő egyetértésével alakítják ki a fejlesztési javaslatot, amelynél figyelembe veszik a család igényeit, lehetőségeit is. A szakértői vélemény minden esetben tartalmazza a fejlesztés helyét és módját is.

    Hol kaphat ellátást a gyermek?

    • Bölcsődés korú gyermek esetén – ha a feltételek biztosítottak – a bölcsődében történik a fejlesztés.
    • Otthon nevelt kisgyermek és családja ambulánsan kap ellátást a lakóhely szerinti pedagógiai szakszolgálati tagintézményben vagy meglévő feltételek esetén egy kerületi bölcsődében.

    Bizonyos speciális esetekben – amikor a körülmények azt indokolják – a gyermek otthona is lehet a fejlesztés helyszíne.

    konduktív szó jelentése: rávezetés. A konduktor rávezeti a gyermeket arra, hogy az egyes feladatokat hogyan tudja önállóan megoldani.

    Mikor van szükség a konduktív pedagógiai ellátásra?

    Konduktív pedagógiai ellátásra azoknak a gyerekeknek van szükségük, akik a központi idegrendszer sérülése miatt mozgásszervi fogyatékossá váltak. A nevelés alapgondolata az, hogy az idegrendszer a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, kihasználatlan kapacitással. A cél ezeknek a lehetőségeknek a megtalálása és felhasználása.

    A konduktív nevelés összetett folyamat. A mozgás fejlesztése mellett az értelem, a beszéd, az önellátás fejlesztése is zajlik. A konduktor különböző segédeszközök felhasználásával mozdulatokat, mozgást tanít, amiket, ha sokszor ismétel a gyermek, annak végzése egy idő után automatikussá válik.

    18 hónaposnál fiatalabb gyermekek esetében elég egy szakorvosi javaslat. Ezt kell elküldeni levélben a Pedagógiai Szakszolgálat Tagintézményéhez és kérni a csecsemő ellátásának megkezdését.

    A logopédia szó jelentése: beszédnevelés. A beszédnevelés, illetve az Nkt. 18. § (2) bekezdés d) pontja szerinti logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszortográfia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.

    A logopédiai ellátás keretében logopédusaink elvégzik a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméveskori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéveskori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.

    A logopédiai ellátás igénybevételea kötelező szűrést követően elvégzett részletes logopédiai vizsgálat eredményeire épülő ellátáson való részvétel kivételévelönkéntes jelentkezés alapján történik.

    Esztergom központ szolgáltatásai:

    • logopédiai tanácsadás és konzultáció,
    • logopédiai szűrés és vizsgálat,
    • logopédiai fejlesztés.

    A pedagógiai szakszolgálat által szervezett logopédiai alapellátásra azon gyermekek jogosultak, akiknél a kötelező logopédiai szűrés, illetve a szükség esetén erre épülő vizsgálat eredményei ezt indokolttá teszik. A részletes logopédiai vizsgálat és logopédiai vizsgálati vélemény alapján kell a gyermek további logopédiai ellátását megszervezni, ha a szűrés és a logopédiai vizsgálat eredményei alapján erre szükség van. Annak érdekében, hogy a gyermek a legmegfelelőbb segítséget kaphassa meg, további orvosi, pedagógiai, pszichológiai vizsgálatokon való részvétele is indokolt lehet. Attól függően, hogy mi okozza a nehézségeket, a szakemberek javaslatot tesznek az ellátás formájára, illetve a fejlesztés irányára.

    Az ellátásba való bekerülést, illetve annak formáját a gyermekek életkora mellett a probléma jellege, kiterjedtsége, súlya határozza meg. Enyhe artikulációs eltérés (egy-két hanghiba vagy élettani jellegű beszédhibák, illetve várható spontán javulás) esetén előfordulhat, hogy a gyermek várólistára kerül (igény esetén tanácsadásban is részesülhet, illetve otthoni fejlesztéshez kaphat segítséget a szülő és a gyermek), ha azonban a beszéd-nyelvi probléma súlyosabb (nyelvi késés/beszéd-nyelvfejlődési elmaradás, általános pöszeség vagy komoly olvasás-íráskészültségi hiányosság állapítható meg), logopédiai foglalkozásokon való részvételt javasol a logopédus. A logopédiai ellátás egyéni és csoportos formában is megvalósulhat, de ha a probléma jellegéből adódóan az óvodai ellátás önmagában nem lenne elegendő, a szülő aktív bevonására is szükség lehet – ebben az esetben a szakszolgálatnál biztosított rendszeres tanácsadásra épülő irányított home-training/otthoni gyakorlás ajánlott.

    A különböző hátterű beszédhibák rendeződése eltérő ütemben és úton alakulhat. A többnyire heterogén csoportösszetételből és a prevenciós (a kiegyensúlyozott személyiségfejlődést, a tanulási- és beilleszkedési problémák megelőzését szem előtt tartó) megközelítésből következően az 5-6 éves óvodások számára szervezett csoportos logopédiai foglalkozásokon komplex jellegű beszéd-nyelvi fejlesztés történik, mely otthoni gyakorlóanyaggal is kiegészül.

    Az iskolás tanulók logopédiai ellátása szülői jelentkezés alapján történik – időpont-egyeztetést és logopédiai felmérést/konzultációt követően a tanulók tanácsadásban részesülhetnek vagy rendszeres logopédiai foglalkozásokon vehetnek részt szakszolgálatunknál.

    A partneri együttműködés keretén belül kérjük a szülők segítségét is, hisz annak érdekében, hogy a beszédjavító foglalkozásokon minél eredményesebben haladhassunk, otthoni gyakorlásra is szükség van.

    Tájékoztató anyagok:

    A gyógytestnevelési órákon differenciált, a gyerekre szabott képességfejlesztés folyik, figyelembe véve a betegségtípust, a mozgásszervi elváltozást.

    Cél a

    • a testi képességek fejlesztése
    • a sportolási igény kielégítése
    • a meglévő panaszok csökkentése
    • az egészség helyreállításának támogatása

    Iskolai gyógytestnevelés

    Azokat a tanulókat látjuk el, akik egészségi állapotukban bekövetkezett változás miatt nem képesek a testnevelés órák követelményeinek teljes mértékben eleget tenni, ezért speciális, egészségügyi célú foglalkozásban részesülnek. Az iskolaorvos, szakorvos vizsgálata és javaslata alapján vesznek részt a tanulók a szakképzett gyógytestnevelő tanár óráin.

    A beutalt tanulóknak mindaddig kötelező gyógytestnevelési órára járni, amíg az iskolaorvos – saját, vagy szakorvosi vélemény alapján – másképp nem dönt.

    Óvodai prevenciós gyógytestnevelés

    A testileg egészségesen fejlődő gyermek hatéves kora körül eljut az első alakváltozáshoz. Amennyiben ebben vagy ezt megelőző időszakban célzott prevenciós gyógytestnevelés foglalkozásokkal a helyes testtartás kialakítását, megéreztetését tudatosítjuk és támogatjuk, akkor az iskolapadba ülve nem, vagy csak kismértékben alakulnának ki tartási rendellenességek.

    Az óvodai prevenciós gyógytestnevelés lényege, hogy minden tanköteles korú – nagycsoportos – óvodás részére a pedagógiai szakszolgálat biztosít gyógytestnevelés foglalkozást. Valamint 4 éves kortól azon gyermekek számára, akik orvosi javaslattal, beutalóval rendelkeznek, továbbá akiket védőnő és/vagy óvónő javasolt.

    A foglakozásokon a mozgatószervi és belgyógyászati elváltozások prevencióján, korrekcióján túl a mozgásfejlődésben lemaradt, vagy részképesség zavaros gyermekek fejlesztése is feladatként jelentkezik. Fontos kiemelnem, hogy az egész test fejlesztése mellett a gyermek egész személyiségének alakítása is szerepet kap.

    tehetséggondozás célja a kiemelkedő képességű gyermekek, tanulók támogatása pedagógiai és pszichológiai eszközökkel annak érdekében, hogy képességeik még jobban ki tudjanak teljesedni.

    Mikor ajánlott igénybe venni a tehetséggondozást?

    Ha a gyermek

    • teljesítménye és motivációja a kiemelkedő képességek mellett is hullámzó, tartósan alul-, vagy túlteljesít
    • teljesítményszorongás, teljesítménykényszer tapasztalható
    • viselkedése vagy hangulata jelentősen megváltozik, esetleg szélsőségessé válik
    • bármely – nemcsak tanulási – területen kiemelkedő képességű gyermek testi-, lelki-, érzelmi egészségi állapota labilissá válik
    • intézményválasztása, pályaválasztása esedékes
    • tehetsége mellett beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségei vannak, felmerül a sajátos nevelési igény szüksége
    • a szakszolgálatnál személyiség- vagy képességfejlesztő foglalkozás javasolt
    • tehetség-tanácsadást igényel

    Ha a szülők, pedagógusok

    • tehetség-tanácsadást igényelnek
    • nem rendelkeznek elegendő ismerettel a tehetség felismeréséhez, támogatásához, vagy beilleszkedésének, családban-, intézményben integrált nevelésének, oktatásának és személyre szabott kezelésének, többirányú fejlesztésének, esetleges terápiás szükségleteinek, felismeréséhez, továbbtanulásának kérdésében;
    • segítségre szorulnak a pedagógiai, pszichológiai vizsgálati eredmények értelmezésében és közlésében, a beavatkozási javaslatok elfogadtatásában és megvalósításában

    Hogyan vehető igénybe a tehetséggondozás?

    A részvétel önkéntes a szülőnek, illetve a gyermeknek nem kell mást tenni, mint jelentkezni a járási tagintézménynél. De a gyerekkel foglalkozó pedagógus, az óvoda-, iskolapszichológus, a nevelési, oktatási intézményben a tehetséggondozásért felelős szakember, a fejlesztőpedagógus, orvos, védőnő is lehet az a személy, aki jelzi: jót tenne a fiatalnak a tehetséggondozás. Gyakran előfordul, hogy nem a tehetség kérdése merül fel először, hanem viselkedési problémák jelentkeznek: gyakran vannak átfedések a tehetségesek és más okból kiemelt figyelmet igénylő gyermekek között. Tehetséggondozás a szakértői bizottsági tevékenység eredményeként is javasolható, BTM, SNI megállapításától, illetve kizárásától függetlenül, azokkal együtt is.

    A nyergesújfalui feladatellátási hely által nyújtott szolgáltatások:

    1. Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás:
    • elsősorban a 0-3 éves gyerekek ellátása (A fejlesztő nevelés esetén akár hatéves korig),
    • a szakértői bizottság véleménye alapján,
    • feladata a komplex koragyermekkori prevenció, tanácsadás és fejlesztés, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi befogadásának támogatása érdekében,
    • tizennyolc hónapnál fiatalabb gyermek esetében szakértői vélemény a gyermek külön vizsgálata nélkül, szakorvosi vélemény és terápiás javaslat alapán.
    1. Szakértői bizottsági tevékenység feladata:

    Szakértői bizottsági tevékenység a székhely- és tagintézmények ellátásában történik.

    A járási szakértői bizottság feladata:

    • a harmadik életévét betöltött gyermek, tanuló komplex vizsgálata, szakértői vélemény készítése,
    • BTM nehézség megállapítása vagy kizárása és az ehhez kapcsolódó felülvizsgálatok elvégzése,
    • a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása,
    • 18 hónapnál fiatalabb gyermekek esetében szakorvosi javaslat alapján szakvélemény készítése,
    • SNI felmerülése esetén a vármegyei szakértői bizottság további vizsgálatának kezdeményezése.

    A vármegyei szakértői bizottság feladata:

    • sajátos nevelési igény megállapítása vagy kizárása, felülvizsgálata,
    • szakértői vélemény készítése.
    1. Nevelési tanácsadás feladata:
    • a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók ellátása,
    • a szakértői bizottsági tevékenység keretében vizsgált, szakértői véleménnyel rendelkező gyermekek fejlesztése,
    • pszichológiai vizsgálatok, pszichológiai vélemények készítése, tanácsadásban részesítés, terápiás gondozás nyújtása,
    • támogatja a család nevelő, és a pedagógusok nevelő- oktató munkáját,
    • pszichológiai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanácsadást és konzultációs lehetőséget nyújt a gyermekek, a tanulók szülei, pedagógusai részére.
    1. Logopédiai ellátás feladata:
    • a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz,
    • továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység,
    • a logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését:
    • a hároméveskori szűrés a nyelvi fejlettségre,
    • az ötéveskori szűrés a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi készültségre irányul,
    • a szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további komplex vizsgálatát,
    • a vizsgálat eredménye alapján szükség esetén a gyermek további logopédiai ellátását meg kell szervezni.
    1. Gyógytestnevelés feladata:
    • a gyermek speciális egészségügyi, testnevelési foglalkoztatása,
    • az iskolaorvos, vagy szakorvos véleménye alapján,
    • csoportokban történik, az intézményekben,
    • szükség esetén úszásoktatás is társulhat hozzá.
    1. Kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása feladata:
    • a korai tehetség felismerése, azonosítása, mely során a gyermek életkori sajátosságát figyelembe véve, támogatni kell személyiségét,
    • tanácsadás végzése szülők számára, konzultáció pedagógusok számára,
    • tehetségprogramban való részvételre javaslatot tesz.

    Kapcsolat

    Tagintézmény igazgató: Pivók Krisztina

    Tagintézmény igazgató-helyettes – Dorogi Telephely: Vachjáné Horváth Éva

    Tagintézmény igazgató-helyettes – Nyergesújfalúi telephely: Veidingerné Gál Loretta

    Szakszolgálati titkár: Kusnyár Katalin

    Ügyintézési idő:

    hétfő-péntek: 800-1600

     

    Cím: 2500 Esztergom, Bottyán János u. 8. 

    Levelezési cím: 2500 Esztergom, Bottyán János u. 8.

    Telefon: +36-33-314-009

    Mobil: +36-30-236-9501,

    +36-30-246-7317

    E-mail: nevtan.egom@gmail.com

    egomiszakszolg@gmail.com

    kempszesztergom@gmail.com

    Facebook: KEM PSZ Esztergomi Tagintézmény https://www.facebook.com/kempsz.esztergomitagintezmeny.9

    Tagintézmény -igazgató:

    Pivók Krisztina

    Telefon: +36-30/236-95-01

    E-mail: nevtan.egom@gmail.com

    Tagintézményvezető helyettes:

    Vachajáné Horváth Éva

    Telefon: +36-30/234-60-92

    Szakszolgálati titkár:

    Pócza Lászlóné, Eszter

    Ügyintézési idő:

    hétfő-csütörtök: 800-1600

    péntek: 800-1400

    Cím: 2510 Dorog, Mátyás király u. 3.

    Telefon: +36-33/440-023

    Mobil: +36-30/246-60-95

    E-mail: pedszakszolg@dorog.hu

    Tagintézmény-igazgató helyettes: Veidingerné Gál Loretta

    Szakszolgálati titkár: Réső Blanka Katalin

    Ügyintézési idő:

    hétfő-csütörtök: 800-1600

    péntek: 800-1400

     

    Cím: 2536 Nyergesújfalu, Irinyi János u. 1.

    Telefon: +36-33-456-733

    Mobil: +36-30-246-7049

    E-mail: nypsz2536@gmail.com

    Fenntartó:
    Tatabányai Tankerületi Központ
    Címe: 2800 Tatabánya, Győri út 29.
    E-mail címe: tatabanya@kk.gov.hu
    Telefonszáma: +36-34-795-227