Esztergomi Tagintézmény – Esztergomi Járás

A Komárom-Esztergom Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat

szeretettel várja az érdeklődőket

2024. április 22-26 között megrendezett Szakszolgálati Hét programjaira.

A programokra szülőknek, pedagógusoknak telefonos vagy személyes bejelentkezés szükséges.

A bejelentkezés időtartama: 2024. március 25-tól 2024. április 20-ig.

Személyesen a fejlesztő szakembereknél, vagy Réső Blanka szakszolgálati titkárnál lehet bejelentkezni.

Telefonon: 0633/456733, 0630/32467049

Email-ben: nypsz2536@gmail.com

A szakszolgálati hét kapcsán pályázatot hirdetünk az óvodás gyermekek számára.

Minden óvodából várjuk A4-es méretben, színesceruzával készített gyermekrajzokat

a Föld napja témakörben. Az egyéni alkotásokat A4-es, a csoportos alkotásokat A3-as méretben várjuk.

A rajzok leadásának határideje. 2024.április 20.

A rajzok a szakszolgálati hét során megtekinthetők szakszolgálatunk épületében. Eredményhirdetésre a szakszolgálati héten kerül sor.

Rólunk…

A Komárom-Esztergom Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat egy intézményként látja el a megye pedagógiai szakszolgálati feladatait, mely a Tatabányai Tankerületi Központ köznevelési intézményként működő, önálló jogi személyiségű szervezeti egysége 2013. szeptember 1. óta. A központ a megyeszékhelyen, Tatabányán van, a székhelyintézményben (2800 Tatabánya, Fő tér 4.).
Az Esztergomi Tagintézmény Esztergom központjában, a Bottyán János utca 8. szám alatt található, amely a „szomszédos” TSZC Bottyán Szakgimnázium épületrésze 2014 óta. Az épület könnyen megközelíthető, a főtértől alig néhány lépésnyire található.
Az Esztergomi Tagintézmény további kettő – Dorogon és Nyergesújfalun – telephellyel rendelkezik.
A Dorogi Telephely a Mátyás király u. 3. szám alatti épület egy csendes, de mégis központi, a vidékről beutazók számára is könnyen megközelíthető utcában található. A Nyergesújfalui Telephely pedig az Irinyi János u. 1. szám alatt található a barátságos épület várja az érdeklődőket.

Esztergom 2500 Esztergom Bottyán János utca 8.:

Esztergom
Esztergom 2500 Esztergom Bottyán János utca 8.

Dorog 2510 Dorog Mátyás király u. 3.:

Dorog
Dorog 2510 Dorog Mátyás király u. 3.

Nyergesújfalu 2536 Nyergesújfalu Irinyi János u. 1.:

Nyergesújfalu
Nyergesújfalu 2536 Nyergesújfalu Irinyi János u. 1.

Esztergomi Tagintézmény által ellátott települések:

Dömös, Tát, Mogyorósbánya, Pilismarót, Esztergom

Dorog feladatellátási helyhez tartozó települések:

Dorog, Piliscsév, Kesztölc, Leányvár, Csolnok, Dág, Úny, Sárisáp, Annavölgy, Tokod, Tokodaltáró, Máriahalom, Bajna, Nagysáp

Nyergesújfalu telephelyhez tartozó települések:

Nyergesújfalu, Süttő, Lábatlan, Bajót

Munkatársak

Vachjáné Horváth Éva
Tagintézmény Igazgató-helyettes
Dorogi Telephely
gyógypedagógus
Pivók Krisztina
Tagintézmény igazgató
Veidingerné Gál Loretta
Tagintézmény Igazgató-helyettes
Nyergesújfalúi telephely
gyógypedagógus

Nevelési tanácsadás és szakértői bizottsági tevékenység: 

Iván Rozália – pszichológus

Gyüre-Juhász Anita – gyógypedagógus

Klinger Erika – gyógypedagógus

Botos Eszter – pszichológus

Kondár Kitti – pszichológus

Maczó Hanga Virág – pszichológus

Nagy Katalin – gyógypedagógus

Szax Dóra – pszichológus

Varga Piroska Krisztina – gyógypedagógus

Vargáné Móré Melinda – pszichológus

Vachajáné Horváth Éva – gyógypedagógus

 

Logopédiai ellátás:

Kovácsné Hertlik Éva – logopédus

Lévai Éva – logopédus

Ligetiné Vass Éva – logopédus

Nebehaj Zita – logopédus

Urbanics Anna – gyógypedagógus logopédus

Vilmos Éva – logopédus

 

Gyógytestnevelés:

Fazekas Béla – gyógytestnevelő tanár

Hajdú Szilveszter – gyógytestnevelő tanár

Jurák Norbert – gyógytestnevelő tanár

Jurkovics Márta – gyógytestnevelő tanár

Olaszy Judit Mariann – gyógytestnevelő tanár

Taraba Noémi – gyógytestnevelő

 

Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás:

Szakszolgálati titkár:

Pócza Lászlóné, Eszter

Technikai dolgozó:

Lengyel Katalin

Kusnyárné Pajor Katalin – szakszolgálati titkár

Elérhetőség: 06-33-314-009



Dr. Szalay Beáta – pszichológus

Barcsik-Madocsai Lelle – pszichológus

Tóth Anna – klinikai szakpszichológus

Szalma Zsolt – pszichológus

Milbich Annamária – pszichológus

Heves-Mildner Dóra – gyógytestnevelő tanár

Bende Márta – logopédus

Hirczy Bernadett – logopédus, gyógypedagógus

Borcsa Réka – logopédus

Hári Éva – konduktor, fejlesztő pedagógus

Antal Zsófia – gyógypedagógus

Szűcs Renáta – gyógypedagógus

Kaszner Orsolya – gyógypedagógus, TSMT terapeuta

Sinkó Zsófia Mária – gyógypedagógus

Mátray Adrienn – gyógypedagógus

Milbich Mihályné – gyógypedagógus

Megbízási szerződéssel rendelkező kollégák:

Dr. Mátai Katalin – gyermekorvos

Falus Dóra – logopédus

Rendek Erika – logopédus

Tőzsérné Ócsai Eszter – logopédus

Antal Attila – gyógytestnevelő tanár

Deák Ferenc – gyógytestnevelő tanár

Farkas István – gyógytestnevelő tanár

Hartmann János – gyógytestnevelő tanár

Hartmann-Orbán Sára – gyógytestnevelő tanár

Szilváné Milánkovics Gabriella – gyógytestnevelő tanár

Miben segíthetünk?

Nevelési tanácsadás és Szakértői bizottsági tevékenység

Honosi Ottilia – gyógypedagógus

Kapócs-Romanek Ligia – gyógypedagógus

Masler Melinda – gyógypedagógus

Szabóné Molnár Etelka – gyógypedagógus

Kacser Adrienn – pszichológus

dr. Szalay Beáta – pszichológus

Logopédiai ellátás

Eckl-Farkas Nikolett – logopédus

Gerencsér Gitta – logopédus

Szabó-Csuka Henrietta – logopédus

Gyógytestnevelés

Cserny Erika – gyógytestnevelő tanár

Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás

Masler Melinda – gyógypedagógus

Szakszolgálati titkár:

Réső Blanka Katalin

A Komárom-Esztergom Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Esztergomi tagintézmény tevékenységi területei:

A dorogi feladatellátási hely által nyújtott szolgáltatások:

Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás

A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás feladata a komplex koragyermekkori prevenció, tanácsadás és fejlesztés, a gyermek fejlődésének elősegítése, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatása érdekében.

A korai fejlesztés és gondozás tevékenységei a komplex gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai tanácsadás, a kognitív, a szociális, a kommunikációs és a nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás. 0-6 éves korig vehető igénybe. Ha a gyermek harmadik életévét betöltötte, csak akkor vehet részt korai fejlesztésben és gondozásban, ha a szakértői bizottság szakértő véleménye alapján nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.

Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

A jelentkezés a jelentkezési lap kitöltésével történik.

A jelentkezési lap szakszolgálatunkhoz és az esztergomi székhelyintézményhez (KEM Pedagógiai Szakszolgálat Esztergomi Tagintézménye, 2500 Esztergom, Bottyán János u. 8., tel.: 33/314-009, email: nevtan.egom@gmail.com) is benyújtható.

Gyógytestnevelés

A gyógytestnevelés órákon a szakképzett gyógytestnevelő tanár azokat a tanulókat látja el, akik egészségi állapotukban bekövetkezett változás miatt nem képesek a testnevelés órák követelményeinek teljes mértékben eleget tenni, ezért speciális, egészségügyi célú foglalkozásra van szükségük.

Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

A tanulók felvétele az iskolaorvos vagy a szakorvos vizsgálata és javaslata alapján történik.

Logopédiai ellátás

A logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.

A logopédiai ellátás keretében valamennyi harmadik, illetve ötödik életévét betöltött gyermekkel, jogszabályi előírás értelmében, beszéd- és nyelvi fejlettség szűrést végeznek a logopédus kollégák. A háromévesek szűrése a nyelvi fejlettségre, az ötéveskori szűrés a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul.

A logopédiai vizsgálatot követően, – amennyiben a szűrés indokolja – logopédiai vélemény alapján történik a logopédiai ellátás megszervezése.

Az óvodások esetében az ellátásban való részvétel és együttműködés a szülő és gyermek számára jogszabályi kötelezettség.

Az iskolás tanulók logopédiai ellátása, szülői jelentkezés alapján, önkéntes alapon történik.

Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

A jelentkezés módja a gyermek életkorától függ:

  • óvodába még nem járó gyermek: telefonos jelentkezés után logopédus kollégánk felveszi a szülővel a kapcsolatot
  • óvodás: a hároméves és ötéves szűrés után, annak eredményétől függően kerülnek ellátásba a gyerekek
  • tanulók: szülői jelentkezés a jelentkezési lap kitöltésével

Nevelési tanácsadás

A nevelési tanácsadás keretében a pszichológus és a gyógypedagógus kollégák pedagógiai, pszichológia támogatást, fejlesztést, terápiás gondozást nyújtanak a gyermeknek, tanulónak.

Támogatják a család nevelő és a gyermek, tanuló intézményének nevelő – oktató munkáját, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme azt indokolja.

Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

  • pszichológiai gondozás: személyesen, telefonon vagy jelentkezési lapon történik a jelentkezés
  • fejlesztő pedagógiai ellátás:
    • ha intézményünk által kiadott szakértői véleményben szerepel az ellátási javaslat, minden tanév szeptemberének elején várjuk a szülők jelentkezését időpontegyeztetés céljából;
    • a tanév során jelentkező igényeket a kollégák már meglévő órarendjét figyelembe véve tudjuk a fennmaradt helyeken teljesíteni;
    • ha más intézmény készítette a szakértői véleményt, annak bemutatása után tudjuk biztosítani az ellátást a kollégák már meglévő órarendjét figyelembe véve

Szakértői bizottsági tevékenység

A szakértői bizottsági tevékenység keretében az intézmény szakértői bizottsága

  • a gyermek, tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálatát végzi a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTMN) megállapítása vagy kizárása céljából;
  • sajátos nevelési igény (SNI) gyanúja esetén vizsgálati eredményét továbbítja a megyei vagy az országos illetékességű szakértői bizottsághoz;
  • az Oktatási Hivatal kirendelése alapján szakértőként vesz részt a tankötelezettség megkezdésére vagy halasztására irányuló szülői kérelmek elbírálásában.

Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:

  • “szakértői vélemény iránti kérelem” című formanyomtatványon kérhetik a vizsgálatot;
  • amennyiben a szülő kezdeményezi a vizsgálatot, a gyermek intézménye köteles közreműködni a kérelem kitöltésében (15/2013 EMMI rendelet 13.§ (1) bekezdés alapján);
  • Kérjük, a kérelmet hiánytalanul töltsék ki. Fontos a törvényes képviselő, a kitöltésben közreműködő pedagógus, valamint az igazgató aláírása is. A halmozottan hátrányos helyzetre vonatkozó nyilatkozatot csak abban az esetben írja alá a szülő, ha gyermeke halmozottan hátrányos helyzetű. Ebben az esetben arról is nyilatkoznia kell, hogy kér-e esélyegyenlőségi szakértőt. A nemzetiségről szóló nyilatkozat kitöltése önkéntes.
  • A szakértői vélemény iránti kérelem kitöltése a felülvizsgálatkor is kötelező.
  • A megyei székhelyintézmény szakértői bizottságához sajátos nevelési igény megállapítása céljából az intézmények közvetlenül nem küldhetnek gyermeket. Első ízben mindig szakszolgálatunk vizsgálja a gyermeket, és ha indokolt, mi küldjük a gyermeket a megyei székhelyintézmény szakértői bizottságához vagy az országos illetékességű szakértői bizottsághoz.

Vannak helyzetek, amikor a szülő úgy érzi, hogy gyermekével kapcsolatos nehézségek meghaladják erejét, vagy nincs megfelelő eszköze a problémák kezeléséhez. Ilyenkor érdemes pszichológus, gyógypedagógus vagy fejlesztő pedagógus segítségét kérni.

Mikor ajánlott igénybe venni a tanácsadást?

Ha gyermekének

  • testi-, lelki egészsége
  • érzelmi állapota
  • teljesítménye
  • terhelhetősége
  • érdeklődése
  • magatartása
  • viselkedése jelentős változást mutat.

A szakemberek különböző típusú foglalkozásokon segítenek ezeknek a gyerekeknek.

Hogyan vehető igénybe a tanácsadás?

Nevelési tanácsadást a szülő bármikor kérhet, ha a fenti problémák valamelyikével találkozik. De a tanácsadás elkezdődhet a 16. évet betöltő serdülő kérésére, illetve a pedagógus, a gyermek-, ifjúság- és családvédelmi, az egészségügyi szolgáltatásban dolgozó szakemberek javaslatára is, a szülő hozzájárulásával.

Ajánlott szakmai anyagok szülőknek, pedagógusoknak

Mindannyian – szülők és a gyermekkel foglalkozó pedagógusok, segítő szakemberek – a legjobbat szeretnénk megadni gyermekeinknek, de bizonyos esetekben a segítségnyújtás formáját nem egyszerű megtalálni. Előfordul, hogy tanácstalanok vagyunk abban, hogy mi lenne a leghatékonyabb segítség a gyermek és a családja számára.

A szakértői vizsgálat lehetőséget biztosít a gyermek komplex pszichológiai és pedagógiai, orvosi vizsgálatára, a szülő konzultációra, hiszen a szülőkkel együttműködve, a beavatkozási pontok mentén ad a gyermek fejlesztésére javaslatokat és segíti számára az intézmény kiválasztását.

A szakértői vizsgálat célja:

  • az enyhébb problémák feltárása, vagyis a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTM) megállapítása vagy kizárása és az ehhez kapcsolódó vizsgálatok elvégzése;
  • a komolyabb problémák esetében, a sajátos nevelési igény megállapítása vagy kizárása, és az ehhez kapcsolódó vizsgálatok elvégzése, illetve további vizsgálatok kezdeményezése, valamint a kisgyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének (iskolaérettség) megállapítása is ennek keretében történik.

A gyermek szakértői vizsgálata javasolt, ha…

  • a mozgás-, beszédfejlődésében elakadások, eltérések mutatkoznak kortársaihoz képest
  • a gyermek nehezen illeszkedik be kortárscsoportjába magatartás problémái miatt,
  • a korábban jól teljesítő gyermek viselkedése megváltozik – tanulási, iskolai teljesítménye romlik, viselkedése megváltozik,
  • az értelmi fejlődésében, a magatartásában a tanulása során általános nehézségek tapasztalhatóak,
  • bizonyos tantárgyakkal kapcsolatban folyamatos kudarcélmények érik (pl.: számolás, írás, olvasás),
  • bizonytalan a környezete abban, hogy a gyermek fejlettsége eléri-e az iskolába lépéshez szükséges szintet,
  • a gyermek bizonyos képességek terén korcsoportjához képest alulteljesít (mozgás, hallás, látás, beszéd stb. területén),
  • vagy ha korábbi szakértői vélemények felülvizsgálata esedékes.

A szakértői vizsgálat folyamata

illetékességű kerületi tagintézménynél történik.

A vizsgálatra írásban, kérelem kitöltésével lehet jelentkezni. A nyomtatványt az intézményvezető (intézmény pecsétjével ellátva), valamint a szülők írják alá.

A szakértői vizsgálat a szülő kérelmére, illetve, ha az eljárást nem a szülő kezdeményezi, a szülő egyetértésével indítható meg.

Ha a gyermek óvodai nevelésben, iskolai nevelésben, oktatásban részesül, az óvoda/ iskolaköteles közreműködni a vizsgálat iránti kérelem elkészítésében.

Vizsgálaton résztvevő gyermekek/tanulók köre:

  • 0-23 éves korúak, 3 – 16 éves kor közötti tankötelesek, 16 éves kortól köznevelésben résztvevők
  • 3 évnél fiatalabb gyermekek esetében a szülő közvetlenül fordulhat a fővárosi/megyei szakértői bizottsághoz
  • az országos illetékességű szakértői bizottságokhoz bármely életkorban lévő gyermek szülei közvetlenül fordulhatnak.

Szakértői vizsgálat időpontja

A szakértői vizsgálat időpontja a kérelem beadása után, a bizottság határozza meg, és erről, valamint a szakértői vizsgálat helyéről a szülőt értesíti.

A szakértői vizsgálat menete

A szakértői vizsgálat állapotfeltárása

  • Megelőzi a szülővel vagy a gyermek gondviselőjével történő beszélgetés (az „anamnézis felvétele”) és a hozott dokumentumok (orvosi papírok, pedagógiai vélemények stb.) áttekintése, mivel a vizsgáló szakemberek szeretnék megismerni a szülő álláspontját arról, hogyan látja gyermekét, miben kérne segítséget. Arra is szolgál továbbá, hogy közösen felelevenítsék a gyermek fejlődésének főbb állomásait.
  • A pszichológiai vizsgálaton teljes képességvizsgálatra (IQ), szükség esetén a személyiség feltérképezésére kerül sor.
  • A pedagógiai vizsgálaton az iskolásoknál felmérik a gyermek olvasási, írási, helyesírási és matematikai képességeit. Erre a vizsgálatra jó, ha – a probléma jellegétől függően – a matematika, magyar nyelv, környezet füzetet, valamint a gyermeke ellenőrző, vagy tájékoztató füzetét is magával hozza a szülő.
  • A vizsgálat lezárásaként konzultációra kerül sor, melyen megismeri a szülő a vizsgálati eredményeket, megállapításokat, a diagnózist, a fejlesztési javaslatokat, a szakvélemény várható tartalmát, valamint amennyiben szükséges, javaslatot a további kiegészítő vizsgálatok elvégzésére.

A vizsgálat kimenetelének lehetőségei, amennyiben eltérés tapasztalható a gyermek fejlődésében, viselkedésében

  • Beilleszkedési, tanulási magatartási nehézséggel (BTMN) küzdő gyermek, tanuló különleges bánásmódot igényel, mert az életkorához viszonyítottan alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, viselkedési problémákkal küzd, közösségbe való beilleszkedése tovább személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat. Így fejlesztő foglalkoztatásra van igénye, melynek óraszámát a vizsgálatot követően a bizottság határozza meg.
  • Amennyiben felmerül a gyermeknél a sajátos nevelési igény (SNI), a kerületi illetékességű szakértői bizottságok a gyermek további vizsgálatát kérik, és a vizsgálatok dokumentációját továbbküldik a lakóhely szerint illetékes – székhelyintézmény Szakértői Bizottság, illetve az országos hatáskörű Látásvizsgáló, Hallásvizsgáló, Mozgásvizsgáló, Beszédvizsgáló Szakértői Bizottság felé.

A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló szintén különleges bánásmódot igényel a mozgásszervi, érzékszervi, értelmi, beszéd problémái/fogyatékossága, halmozottan fogyatékossága, autizmusspektrum-zavara, súlyos tanulási, figyelmi, vagy magatartásszabályozási zavara miatt. Az ellátás olyan – együtt és külön nevelő – intézményekben történhet, ahol a tárgyi és a személyi feltételek ezt lehetővé teszik. A fejlesztésre, a szükséges óraszámot a köznevelési törvény szabja meg.

Felülvizsgálat

Ha egy gyermek, tanuló beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzd, vagy sajátos nevelési igényű, a szakértői bizottság egy, két vagy három évente, 16 éves koráig felülvizsgálja. Így szakértői véleménye érvényessége is – ezzel összefüggésben – meghatározott, melyet a szakértői vélemény tartalmaz. Ám rendkívüli felülvizsgálat ezen idő intervallumon belül is, indokkal kezdeményezhető.

A segítő szakembereink, a gyermekek sorsát és fejlődését szem előtt tartva, nyitottak bármely, a gyermeket érintő probléma megoldására. Tanácsadásra készséggel vállalkozunk. Törekszünk mind a család, mind a pedagógusok, a családgondozó, gyermek

Korai fejlesztésre azoknak a gyerekeknek van szükségük, akiknek fejlődése eltér a vele azonos korúakétól. A szakemberek a hátrányok leküzdésére egy tervszerűen felépített fejlesztő programot állítanak össze, amely magában foglalja a családnak nyújtandó segítséget is. A programban szerepel gyógypedagógia fejlesztés, tanácsadás és terápiás szolgáltatás is. Ezek összeállításakor minden esetben figyelembe veszik a gyerek állapotát és a család körülményeit.

Mikor van szükség korai fejlesztésre?

Korai fejlesztésre akkor van szükség, ha a gyerek egy vagy több fejlődési területen elmarad az életkorának megfelelő szinttől: ez lehet a mozgásfejlődés, az értelmi fejlődés, a hallás- és látásfejlődés, a beszéd és nyelvi fejlődés, a szociális-, érzelmi fejlődés vagy a viselkedés.

Ha az alábbi problémák közül bármelyik igaz gyermekére, forduljon a Fővárosi Pedagógia Szakszolgálat kerületi tagintézményhez:

  • értelmi fejlődési elmaradás
  • mozgás-, hallás- vagy látásprobléma
  • megkésett beszédfejlődés
  • viselkedészavar, szociális készségek eltérései, kapcsolati problémák
  • étkezéssel, alvással és szobatisztasággal kapcsolatos gondok

A fejlesztés célja

A korai fejlesztéssel csökkenteni lehet a lemaradást, a nap mint nap felmerülő nehézségek megoldhatóbbá válnak. A gyerekek segítséget kapnak ahhoz is, hogy könnyebben be tudjanak illeszkedni a családba, a közösségekbe. A fejlesztés során a cél, hogy azok a képességek fejlődjenek, amelyeknél az elmaradás jelentkezik. Ebben a fejlesztési formában 5 éves koráig vehet részt a gyermek.

korai intervenció, vagyis beavatkozás annyival több, mint a gyermek fejlesztése, hogy része a család, a szűkebb és a tágabb környezet támogatása is. Egyfajta komplex tanácsadás, amelyben nagyon sok szakember vesz részt: gyermekorvos, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, pszichológus, integrációs szakember. Ők munkájuk során maximálisan szem előtt tartják a gyerek állapotát és a család igényeit, körülményeit.

Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?

  • a lakóhely szerinti kerületi pedagógiai szakszolgálaton keresztül
  • bölcsődei kisgyermek nevelőjének jelezve a problémát
  • védőnőn, gyermekorvoson keresztül
  • közvetlenül megkeresve az országos hatáskörű szakértői bizottságot (Látásvizsgáló, Hallásvizsgáló, Mozgásvizsgáló, Beszédvizsgáló Tagintézmények)

Ha a gyermek 18 hónaposnál fiatalabb és gyermek-neurológus javasolja, akkor a szakértői bizottság minden további vizsgálat nélkül azonnal javasolhatja a korai fejlesztést. Ehhez nem kell mást tenni, mint eljuttatni a szakorvosi javaslatot a szakértői bizottsághoz, és kérni a gyermek korai fejlesztését.

A 18 hónapnál idősebb gyermeknél a fejlesztés igénybevételéhez szakértői vizsgálat szükséges, illetve olyan szakértői vélemény, ami javasolja azt.

Fontos, hogy a probléma észlelésekor minél hamarabb kezdeményezze a szülő a vizsgálatot, mert minél hamarabb kezdődik el a terápia, annál eredményesebb lehet a fejlesztés.

A vizsgálat menete

A komplex vizsgálat célja, hogy a szakemberek minél jobban megismerjék a gyermek addigi élettörténetét, a problémák mibenlétét, hiszen csak pontos információk alapján tudják megállapítani, milyen fejlesztésre van szükség. A felmérést végző csapat tagjai megfigyelik a gyereket játék közben, mozgását, reakcióit, kapcsolatait, érzékszervi működését. Speciális vizsgálatokkal, tesztekkel kiderítik, hogy fennáll-e a fejlődési elmaradás.

A vizsgálatokon minden esetben ott van a szülő is. A szakemberek az eredmények ismeretében a szülő egyetértésével alakítják ki a fejlesztési javaslatot, amelynél figyelembe veszik a család igényeit, lehetőségeit is. A szakértői vélemény minden esetben tartalmazza a fejlesztés helyét és módját is.

Hol kaphat ellátást a gyermek?

  • Bölcsődés korú gyermek esetén – ha a feltételek biztosítottak – a bölcsődében történik a fejlesztés.
  • Otthon nevelt kisgyermek és családja ambulánsan kap ellátást a lakóhely szerinti pedagógiai szakszolgálati tagintézményben vagy meglévő feltételek esetén egy kerületi bölcsődében.

Bizonyos speciális esetekben – amikor a körülmények azt indokolják – a gyermek otthona is lehet a fejlesztés helyszíne.

konduktív szó jelentése: rávezetés. A konduktor rávezeti a gyermeket arra, hogy az egyes feladatokat hogyan tudja önállóan megoldani.

Mikor van szükség a konduktív pedagógiai ellátásra?

Konduktív pedagógiai ellátásra azoknak a gyerekeknek van szükségük, akik a központi idegrendszer sérülése miatt mozgásszervi fogyatékossá váltak. A nevelés alapgondolata az, hogy az idegrendszer a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, kihasználatlan kapacitással. A cél ezeknek a lehetőségeknek a megtalálása és felhasználása.

A konduktív nevelés összetett folyamat. A mozgás fejlesztése mellett az értelem, a beszéd, az önellátás fejlesztése is zajlik. A konduktor különböző segédeszközök felhasználásával mozdulatokat, mozgást tanít, amiket, ha sokszor ismétel a gyermek, annak végzése egy idő után automatikussá válik.

18 hónaposnál fiatalabb gyermekek esetében elég egy szakorvosi javaslat. Ezt kell elküldeni levélben a Pedagógiai Szakszolgálat Tagintézményéhez és kérni a csecsemő ellátásának megkezdését.

A logopédia szó jelentése: beszédnevelés. A beszédnevelés, illetve az Nkt. 18. § (2) bekezdés d) pontja szerinti logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszortográfia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.

A logopédiai ellátás keretében logopédusaink elvégzik a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméveskori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéveskori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.

A logopédiai ellátás igénybevételea kötelező szűrést követően elvégzett részletes logopédiai vizsgálat eredményeire épülő ellátáson való részvétel kivételévelönkéntes jelentkezés alapján történik.

Esztergom központ szolgáltatásai:

  • logopédiai tanácsadás és konzultáció,
  • logopédiai szűrés és vizsgálat,
  • logopédiai fejlesztés.

A pedagógiai szakszolgálat által szervezett logopédiai alapellátásra azon gyermekek jogosultak, akiknél a kötelező logopédiai szűrés, illetve a szükség esetén erre épülő vizsgálat eredményei ezt indokolttá teszik. A részletes logopédiai vizsgálat és logopédiai vizsgálati vélemény alapján kell a gyermek további logopédiai ellátását megszervezni, ha a szűrés és a logopédiai vizsgálat eredményei alapján erre szükség van. Annak érdekében, hogy a gyermek a legmegfelelőbb segítséget kaphassa meg, további orvosi, pedagógiai, pszichológiai vizsgálatokon való részvétele is indokolt lehet. Attól függően, hogy mi okozza a nehézségeket, a szakemberek javaslatot tesznek az ellátás formájára, illetve a fejlesztés irányára.

Az ellátásba való bekerülést, illetve annak formáját a gyermekek életkora mellett a probléma jellege, kiterjedtsége, súlya határozza meg. Enyhe artikulációs eltérés (egy-két hanghiba vagy élettani jellegű beszédhibák, illetve várható spontán javulás) esetén előfordulhat, hogy a gyermek várólistára kerül (igény esetén tanácsadásban is részesülhet, illetve otthoni fejlesztéshez kaphat segítséget a szülő és a gyermek), ha azonban a beszéd-nyelvi probléma súlyosabb (nyelvi késés/beszéd-nyelvfejlődési elmaradás, általános pöszeség vagy komoly olvasás-íráskészültségi hiányosság állapítható meg), logopédiai foglalkozásokon való részvételt javasol a logopédus. A logopédiai ellátás egyéni és csoportos formában is megvalósulhat, de ha a probléma jellegéből adódóan az óvodai ellátás önmagában nem lenne elegendő, a szülő aktív bevonására is szükség lehet – ebben az esetben a szakszolgálatnál biztosított rendszeres tanácsadásra épülő irányított home-training/otthoni gyakorlás ajánlott.

A különböző hátterű beszédhibák rendeződése eltérő ütemben és úton alakulhat. A többnyire heterogén csoportösszetételből és a prevenciós (a kiegyensúlyozott személyiségfejlődést, a tanulási- és beilleszkedési problémák megelőzését szem előtt tartó) megközelítésből következően az 5-6 éves óvodások számára szervezett csoportos logopédiai foglalkozásokon komplex jellegű beszéd-nyelvi fejlesztés történik, mely otthoni gyakorlóanyaggal is kiegészül.

Az iskolás tanulók logopédiai ellátása szülői jelentkezés alapján történik – időpont-egyeztetést és logopédiai felmérést/konzultációt követően a tanulók tanácsadásban részesülhetnek vagy rendszeres logopédiai foglalkozásokon vehetnek részt szakszolgálatunknál.

A partneri együttműködés keretén belül kérjük a szülők segítségét is, hisz annak érdekében, hogy a beszédjavító foglalkozásokon minél eredményesebben haladhassunk, otthoni gyakorlásra is szükség van.

Tájékoztató anyagok:

A gyógytestnevelési órákon differenciált, a gyerekre szabott képességfejlesztés folyik, figyelembe véve a betegségtípust, a mozgásszervi elváltozást.

Cél a

  • a testi képességek fejlesztése
  • a sportolási igény kielégítése
  • a meglévő panaszok csökkentése
  • az egészség helyreállításának támogatása

Iskolai gyógytestnevelés

Azokat a tanulókat látjuk el, akik egészségi állapotukban bekövetkezett változás miatt nem képesek a testnevelés órák követelményeinek teljes mértékben eleget tenni, ezért speciális, egészségügyi célú foglalkozásban részesülnek. Az iskolaorvos, szakorvos vizsgálata és javaslata alapján vesznek részt a tanulók a szakképzett gyógytestnevelő tanár óráin.

A beutalt tanulóknak mindaddig kötelező gyógytestnevelési órára járni, amíg az iskolaorvos – saját, vagy szakorvosi vélemény alapján – másképp nem dönt.

Óvodai prevenciós gyógytestnevelés

A testileg egészségesen fejlődő gyermek hatéves kora körül eljut az első alakváltozáshoz. Amennyiben ebben vagy ezt megelőző időszakban célzott prevenciós gyógytestnevelés foglalkozásokkal a helyes testtartás kialakítását, megéreztetését tudatosítjuk és támogatjuk, akkor az iskolapadba ülve nem, vagy csak kismértékben alakulnának ki tartási rendellenességek.

Az óvodai prevenciós gyógytestnevelés lényege, hogy minden tanköteles korú – nagycsoportos – óvodás részére a pedagógiai szakszolgálat biztosít gyógytestnevelés foglalkozást. Valamint 4 éves kortól azon gyermekek számára, akik orvosi javaslattal, beutalóval rendelkeznek, továbbá akiket védőnő és/vagy óvónő javasolt.

A foglakozásokon a mozgatószervi és belgyógyászati elváltozások prevencióján, korrekcióján túl a mozgásfejlődésben lemaradt, vagy részképesség zavaros gyermekek fejlesztése is feladatként jelentkezik. Fontos kiemelnem, hogy az egész test fejlesztése mellett a gyermek egész személyiségének alakítása is szerepet kap.

tehetséggondozás célja a kiemelkedő képességű gyermekek, tanulók támogatása pedagógiai és pszichológiai eszközökkel annak érdekében, hogy képességeik még jobban ki tudjanak teljesedni.

Mikor ajánlott igénybe venni a tehetséggondozást?

Ha a gyermek

  • teljesítménye és motivációja a kiemelkedő képességek mellett is hullámzó, tartósan alul-, vagy túlteljesít
  • teljesítményszorongás, teljesítménykényszer tapasztalható
  • viselkedése vagy hangulata jelentősen megváltozik, esetleg szélsőségessé válik
  • bármely – nemcsak tanulási – területen kiemelkedő képességű gyermek testi-, lelki-, érzelmi egészségi állapota labilissá válik
  • intézményválasztása, pályaválasztása esedékes
  • tehetsége mellett beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségei vannak, felmerül a sajátos nevelési igény szüksége
  • a szakszolgálatnál személyiség- vagy képességfejlesztő foglalkozás javasolt
  • tehetség-tanácsadást igényel

Ha a szülők, pedagógusok

  • tehetség-tanácsadást igényelnek
  • nem rendelkeznek elegendő ismerettel a tehetség felismeréséhez, támogatásához, vagy beilleszkedésének, családban-, intézményben integrált nevelésének, oktatásának és személyre szabott kezelésének, többirányú fejlesztésének, esetleges terápiás szükségleteinek, felismeréséhez, továbbtanulásának kérdésében;
  • segítségre szorulnak a pedagógiai, pszichológiai vizsgálati eredmények értelmezésében és közlésében, a beavatkozási javaslatok elfogadtatásában és megvalósításában

Hogyan vehető igénybe a tehetséggondozás?

A részvétel önkéntes a szülőnek, illetve a gyermeknek nem kell mást tenni, mint jelentkezni a járási tagintézménynél. De a gyerekkel foglalkozó pedagógus, az óvoda-, iskolapszichológus, a nevelési, oktatási intézményben a tehetséggondozásért felelős szakember, a fejlesztőpedagógus, orvos, védőnő is lehet az a személy, aki jelzi: jót tenne a fiatalnak a tehetséggondozás. Gyakran előfordul, hogy nem a tehetség kérdése merül fel először, hanem viselkedési problémák jelentkeznek: gyakran vannak átfedések a tehetségesek és más okból kiemelt figyelmet igénylő gyermekek között. Tehetséggondozás a szakértői bizottsági tevékenység eredményeként is javasolható, BTM, SNI megállapításától, illetve kizárásától függetlenül, azokkal együtt is.

A nyergesújfalui feladatellátási hely által nyújtott szolgáltatások:

  1. Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás:
  • elsősorban a 0-3 éves gyerekek ellátása (A fejlesztő nevelés esetén akár hatéves korig),
  • a szakértői bizottság véleménye alapján,
  • feladata a komplex koragyermekkori prevenció, tanácsadás és fejlesztés, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi befogadásának támogatása érdekében,
  • tizennyolc hónapnál fiatalabb gyermek esetében szakértői vélemény a gyermek külön vizsgálata nélkül, szakorvosi vélemény és terápiás javaslat alapán.
  1. Szakértői bizottsági tevékenység feladata:

Szakértői bizottsági tevékenység a székhely- és tagintézmények ellátásában történik.

  • a járási szakértői bizottság feladata:
  • a harmadik életévét betöltött gyermek, tanuló komplex vizsgálata, szakértői vélemény készítése,
  • BTM nehézség megállapítása vagy kizárása és az ehhez kapcsolódó felülvizsgálatok elvégzése,
  • a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása,
  • 18 hónapnál fiatalabb gyermekek esetében szakorvosi javaslat alapján szakvélemény készítése,
  • SNI felmerülése esetén a megyei szakértői bizottság további vizsgálatának kezdeményezése.
  • A megyei szakértői bizottság feladata:
  • a háromévesnél fiatalabb gyermekek komplex vizsgálata,
  • sajátos nevelési igény megállapítása vagy kizárása, felülvizsgálata,
  • szakértői vélemény készítése.
  1. Nevelési tanácsadás feladata:
  • a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók ellátása,
  • a szakértői bizottsági tevékenység keretében vizsgált, szakértői véleménnyel rendelkező gyermekek fejlesztése,
  • pszichológiai vizsgálatok, pszichológiai vélemények készítése, tanácsadásban részesítés, terápiás gondozás nyújtása,
  • támogatja a család nevelő, és a pedagógusok nevelő- oktató munkáját,
  • pszichológiai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanácsadást és konzultációs lehetőséget nyújt a gyermekek, a tanulók szülei, pedagógusai részére.
  1. Logopédiai ellátás feladata:
  • a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz,
  • továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység,
  • a logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését:
  • a hároméveskori szűrés a nyelvi fejlettségre,
  • az ötéveskori szűrés a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi készültségre irányul,
  • a szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további komplex vizsgálatát,
  • a vizsgálat eredménye alapján szükség esetén a gyermek további logopédiai ellátását meg kell szervezni.
  1. Gyógytestnevelés feladata:
  • a gyermek speciális egészségügyi, testnevelési foglalkoztatása,
  • az iskolaorvos, vagy szakorvos véleménye alapján,
  • csoportokban történik, az intézményekben,
  • szükség esetén úszásoktatás is társulhat hozzá.
  1. Kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása feladata:
  • a korai tehetség felismerése, azonosítása, mely során a gyermek életkori sajátosságát figyelembe véve, támogatni kell személyiségét,
  • tanácsadás végzése szülők számára, konzultáció pedagógusok számára,
  • tehetségprogramban való részvételre javaslatot tesz.

Kapcsolat

Tagintézmény igazgató: Pivók Krisztina

Tagintézmény Igazgató-helyettes – Dorogi Telephely: Vachjáné Horváth Éva

Tagintézmény Igazgató-helyettes – Nyergesújfalúi telephely: Veidingerné Gál Loretta

Szakszolgálati titkár: Kusnyárné Pajor Katalin

Ügyintézési idő:

hétfő-péntek: 800-1600

 

Cím: 2500 Esztergom, Bottyán János u. 8. 

Levelezési cím: 2500 Esztergom, Bottyán János u. 8.

Telefon: +36-33-314-009

Mobil: +36-30-236-9501,

+36-30-246-7317

E-mail: nevtan.egom@gmail.com

egomiszakszolg@gmail.com

kempszesztergom@gmail.com

Facebook: KEM PSZ Esztergomi Tagintézmény https://www.facebook.com/kempsz.esztergomitagintezmeny.9

Tagintézmény -igazgató:

Pivók Krisztina

Telefon: +36-30/236-95-01

E-mail: nevtan.egom@gmail.com

Tagintézményvezető helyettes:

Vachajáné Horváth Éva

Telefon: +36-30/234-60-92

Szakszolgálati titkár:

Pócza Lászlóné, Eszter

Ügyintézési idő:

hétfő-csütörtök: 800-1600

péntek: 800-1400

Cím: 2510 Dorog, Mátyás király u. 3.

Telefon: +36-33/440-023

Mobil: +36-30/246-60-95

E-mail: pedszakszolg@dorog.hu

Tagintézmény-igazgató helyettes: Veidingerné Gál Loretta

Szakszolgálati titkár: Réső Blanka Katalin

Ügyintézési idő:

hétfő-csütörtök: 800-1600

péntek: 800-1400

 

Cím: 2536 Nyergesújfalu, Irinyi János u. 1.

Telefon: +36-33-456-733

Mobil: +36-30-246-7049

E-mail: nypsz2536@gmail.com

Fenntartó:
Tatabányai Tankerületi Központ
Címe: 2800 Tatabánya, Győri út 29.
E-mail címe: tatabanya@kk.gov.hu
Telefonszáma: +36-34-795-227